Comencem la ruta a l’aparcament que hi ha a la corba entre la zona de les Masies i el Monestir de Poblet, a la carretera TV 7007.

D’allà pugem pel barranc de la Pena on, de seguida, ens trobem les restes d’alguna de les mines i pedreres de Poblet.

Continuant la pujada pel barranc (seguint el GR 171.4) ens trobem una mica més amunt amb les restes d’una carbonera i després, una mica més amunt, les de un pou de glaç.

Fent un parell de ziga-zagues arriben a la zona de la casa forestal de la Pena, dedicada històricament per a tasques de recuperació del bosc.

Des d’allà ens enlairem al mirador del mateix nom. Del mirador estant, i si la visibilitat ho permet, podrem veure de lluny els Pirineus (dels centrals fins al Canigó), en particular, si hi són amb neu.

Després baixem fins a la font del Deport on vàrem fer un petit descans, ja que a dalt el vent era fred. I després vàrem anar resseguint un camí en direcció est fins que arriben a la zona de les cent fonts, sota el lloc de la cinglera anomenat el Puntal del vent.

Des d’allà un sender amb fort pendent ens permet baixar fins a una bassa d’aigua (per a cas d’incendi). Allà agafem un tros de pista (GR 175) que ens mena a la zona del santuari de la Santíssima Trinitat.

Arribavem al Santuari just a l’hora de dinar i vàrem poder gaudir d’una mica de sol, mentre dinaven (al Santuari hi ha un bar-restaurant).

Des d’allà, vàrem pujar lleugerament per una pista, que ressegueix al principi el barranc de l’ermita. Després d’una corba es deixa la pista per agafar un sender (mateix GR 175) que puja al coll de la Bena. Des d’allà, va baixant cap a la zona de les Masies i al punt de partida.

Com que era d’hora, vàrem aprofitar la proximitat del monestir per fer una visita d’aquest lloc tant ple d’història i envoltat de vinyes.

En resum vam tenir un temps bo, això sí, amb un airet una mica fred, propi d’aquesta època de l’any. El sol va tant baix, a més a més, que es camina força estona per zones d’ombra.

Una caminada prou agradable que ens ha permès copsar uns paisatges interessants així com endevinar els aprofitaments que els nostres avantpassats feien dels recursos de la zona. Una zona, per altra banda, tant carregada de història.